fredag 5 maj 2017

Öppningsdags

Så öppnas då Gamla banan för ytterligare en säsong. Med fyra provisoriska greener och, som vanligt den här tiden på året, i sämre kondition än Nya banan. Visst, Gamla banan har arton hål jämfört med Nya banans tolv, men med fyra provisoriska greener så har den ju bara fjorton hål värda namnet.

Riktigt i det här skicket är Gamla banan inte. Inte än.
Förmodligen kommer det att bli trångt på Gamla banan nu i helgen. Vädret ska ju bli skapligt. Om jag själv ger mig ut så blir det nog Nya banan. Mindre trängsel, bättre skick och lagom lång. Visst är Gamla banan trevlig men efter några decennier om medlem i Sveriges bästa golfklubb har jag inte upphört att förvånas över hur total dess hegemoni är. När den väl öppnat så är  det - år efter år - plötsligt som om Nya banan inte fanns eller i vart fall var mindre värd att spela.

...och Nya banan har ännu inte hunnit bli riktigt så här grön.
Är det bara jag som upplever att vi utnyttjar våra resurser på ett litet märkligt sätt? Borde det inte vara en prioriterad uppgift att få till stånd en mer balanserad nyttjandegrad mellan våra båda, fina, banor? Med en dåres (eller är det ett gökurs?) envishet efterlyser jag fler tävlingar på Nya banan (50/50 är ett rimligt riktmärke) och andra åtgärder för att höja dess "status" och popularitet.

Nå, ha det så skönt i helgen oavsett på vilken bana ni väljer att spela! Eller om ni har något annat för er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar