lördag 15 april 2017

Inget bättre att göra?

OK, Gamla banan är fortfarande stängd. Och det är helt i sin ordning. Jag vet  att den för något år sedan öppnade till påsk men påsken var tidig det året. Och sedan kom snön i retur...

Nu är det, precis som det brukar vara, den 1 maj som är riktmärket (och skulle det råka bli tidigare än så är det att betrakta som en bonus).

Det är klokt att låta banan hinna bli skapligt bra innan spelet släpps på. Det blir roligare så. Roligare blir det också om utrustning, sving och bollträff är skapligt bra när det är dags. Det blir något färre svordomar, aningen färre duffar och inte riktigt lika mycket letande i ruffen då. Det är roligare för en själv, de man spelar med och bakomvarandeoch eftersom Nya banan, shop, kansli och range är öppna så finns det ingen riktigt bra ursäkt för att slarva med (eller helt ignorera) vapenvård och försäsongsträning






I kansliet kan de som i likhet med mig varit litet slarviga/senfärdiga med den saken göra sig oskyldiga. Jag funderade faktiskt på om jag, med tanke på hur sparsamt (i princip inte alls) jag spelat de senaste åren och hur min vänstra vrist krånglar på att nedgradera mitt medlemskap men, vaff*n, det är bara att fortsätta som "fullbetalande" medlem. Det kostar att ligga på topp och en gång i tiden mer eller mindre bodde jag på klubben så utslaget över en livstid (eller i vart fall en golfarkarriär, sådan den nu är) blir det på något sätt rimligt. Dessutom kan man köpa regelböcker i kansliet (antar jag) och minst lika viktigt som att ha klubbor och sving i ordning när det plötsligt är skarpt läge igen är att vara 100%-ig när det gäller regelkunskapen.Annars kan man ju, strängt taget, inte spela golf utan lullar bara runt och slår bollar på en golfbana. Och vi vanliga dödliga kan inte tillkalla en funktionär/domare varje gång vi ska droppa utan vi måste VETA vad som gäller. Det är ju, trots allt, skillnad på proffs och amatörer... Och så finns det ju alltid (utom när Brynte eller Lädret står där) en kanslist att flirta med. På Sveriges bästa golfklubb.




Dessbättre var det ett antal medlemmar som passade på att utnyttja påskledigheten till en runda på Nya banan. Och då tittade till och med solen, förvånat, fram.



Själv är jag ingen rangeråtta (i vart fall är jag det inte längre) men idag klarade jag i alla fall av den första sextiondedelen av säsongens rangeräning. Hur jag vet att det var en sextiondedel? Jo, jag köpte att rangekort av LeMo och det motsvarar exakt sextio polletter. Fler än en vill jag inte slå. Man ska akta sig för att bli övertränad. Dessutom satt pullhooken som en smäck trots att den legat i träda alltför länge. Golf är inte så svårt.



En som är mer ambitiös på rangen är Micke och det funkar uppenbarligen för honom.


(Micke, du ska ha vikten på vänsterfoten i bollträffen!)
Bollträffen var i alla fall klockren när han testade den på banan. Att min tunt träffade järnsjua stannade aningen närmare green är en annan sak. Hans parputt var för övrigt gott och väl en decimeter kortare än min (som säkert var en fot lång. Om man har skonummer som börjar på 2).

Men nu ska det ätas sill, ägg och lamm och i morgon är en annan dag. Vem vet? Kanske ses vi då? De av er som är lediga och i körbart skick kan ju alltid ta en sväng ut till Sveriges bästa golfklubb och slå en pollett, gå några hål eller bara vara och snacka litet sk*t med andra medlemmar som inte heller har något bättre att göra. det är ju, när allt kommer omkring, i stort sett det som golf handlar om.

Och HUR skulle det vara om man hade något BÄTTRE att göra? Då blev det väl som det varit för mig de senaste fem åren...


GLAD PÅSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar