onsdag 10 augusti 2016

Ett tufft andrahål

Det andra hålet är betydligt knepigare. Faktum är att det på många sätt, eller kanske snarare för många, är banans svåraste. På pappret kanske inte en dogleg parfyra på 343 meter framstår som ett monster men det här hålet har tänder. På den upphöjda teen ser det överkomligt ut. Bara att slå en hyfsat rak och lång drive och fairway ter sig väldigt bred. Där har ni den första fällan som många faller pladask i. Varje gång. De satsar allt på att få till den tillräckligt långa driven men slarvar med siktet och plöstligt är den ospelbara ruffen på båda sidor om fairway väldigt mycket i spel. Den upphöjda teen är ofta en nackdel eftersom det vanligen blåser motvind eller sned motvind som förstärker all sidskruv (särskilt om man försöker kompensera för motvinden genom att ta i litet extra) och jag har fleraa gånger sett hookade utslag landa på fyrans fairway. Hur många slicebollar som ligger i skogsbacken till höger vet ingen.

Om man inte slår riktigt långt måste man ligga till vänster i fairway för att ha ett fritt inspel. Ett problem är att inspelet då blir långt. Och (ungefär två klubbor extra) uppför. Ett annat problem är att den upphöjda greenens yta är konvex. Ofta är den dessutom hård. Det är ungefär som att spela in mot taket på en gammal VW-bubbla. Från 150 meter. Uppför.

Att det inte är lätt att få ett inspel att stanna på greenen insåg banarkitekten och därför fanns det en hjälpande uppsamlingsbunker i den spellinjen, dvs till vänster bakom greenen. Den bunkern har nu, oklart varför, lagts igen så att diket några meter bakom greenen är ordentligt i spel.

Själv gör jag det här hålet enkelt för mig. Eftersom jag inte "behöver" göra par här så brukar jag smeka ut en järnfemma eller -fyra mitt i fairway och sedan, med ett kort järn, placera bollen på lagom avstånd för en liten pitch med sandwedgen mot flaggan. Slår jag det slaget bra så har jag oftast en rimlig parputt. Att spela på det viset kan kanske tyckas tråkigt men slår jag bort bollen med drivern från tee blir det ofta trippelbogey och sådana tycker jag är vansinnigt mycket tråkigare än vad par och bogeys är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar