lördag 25 maj 2013

Nio hål är också golf!

Exakt varför det tar ungefär dubbelt så lång tid att spela 18 hål golf idag som det gjorde för 100 år sedan är oklart men nog är det mycket mera lagom att vara ute i mellan två och tre timmar än att hålla på i fem eller sex timmar? Vem skulle spela tennis i fem timmar? Det är ju en tid man snarare förknippar med motionärers Vasa- och maratonlopp.

Kan vi inte snabba upp spelet så kan vi i alla fall kapa rondtiderna genom att spela kortare ronder. Min uppfattning är att de flesta tävlingarna - i vart fall för de högre handicapklasserna - borde spelas över nio hål. Och snabbare. 

Vad tycker du? Under inläggen har jag lagt in en liten opinionsundersökning där du kan lägga din röst.

2 kommentarer:

  1. Håller med igen Herman och röstat har jag.
    Förhoppningen om 4-timmarsrundor under tävling får nog överges. Att gå runt 18-hål på fyra timmar går utmärkt när det är glest mellan bollarna på banan och alla i bollen spelar effektivt.
    Lite matte på söndags eftermiddagen:

    4 timmar är 4x60 min=240 min
    av dessa 240 minuter åtgår 80 min till promenaden runt vår 18-hålare (7,5 km) ett tempo där man inte blir svettig men lite varm, återstår till golfslag:
    160 min = 9 600 sek
    givet att alla i bollen behöver 85 slag brutto för 18 hål skall slås 4x85= 340 slag (toti)
    9 600:340 = 28,2 sek
    Alltså 30 sek/ slag till att stanna lägga ifrån sig prylar, hitta bollen, ta stans, sikta, slå slaget, kolla vart bollen hamnar, packa ihop och ge sig iväg. I fyrboll inträffar ofta nog också den situationen att någons boll ligger i skottlinjen och någon måste vänta tills medspelare slagit sitt slag innan egen boll kan nås, tid som skall tas från 30 sek. Det går tidigt på morgonen, men det måste ändå gå undan!
    Skall som förr i tiden 18-hål avverkas på tre timmar blir tiden/ slag 20 sekunder, men då tror jag att det måste handla om matchspel kanske till och med forsome match.
    // Thord Nordwall

    SvaraRadera
  2. Hur såg motsvarande uträkning ut förr i tiden? Då gick det ju, som du påpekar, att spela 18 hål på tre timmar och matematikens lagar är desamma nu som då.

    SvaraRadera