onsdag 8 maj 2013

Ingen direkt succé


Den första Onsdax någonsin på Nya banan blev, såvitt jag kan bedöma, ingen succé. Klent deltagande (ett trettiotal enligt TL) och det verkade som om valet av bana hade betydelse för att så få kom till start. Vädret var ju inte att klaga på och alla bör ju ha varit rejält sugna på att få komma ut och spela "på riktigt".

"Det är roligare att spela på den andra banan!" och "alldeles för lång!" var två kommentarer jag snappade upp. Det lät ungefär som en kväll för ett antal år sedan när jag, på väg mot vad som då kallades för niohålsbanan, mötte ett lämmeltåg av gråtande äldre damer. Det visade sig då att Sveriges bäats goilfklubb med synnerligen kort varsel fått ta på sig värdskapet för ett seriespel D70 (sedan markägaren hyrt ut sin bana till någon slags företagsgolf trots att dåvarande Norrtelje GK tagit på sig att hålla seriespel) och tydligen hade ingen av damerna klarat av en tvåsiffrig score på Th. G. Oxenstiernas mästerskapsbana. Och visst är banan längdmässigt tuffare än vad vår gamla sextiotalsbana är. Å andra sidan så får vi ju idag spela med bollar och klubbor som går avsevärt mycket längre än någonting som fanns 1990. Själv spelar jag med klassiska klubbor och med sådana är alla hål långa och svåra. Åtminstone för mig.

Jag har flera gånger här på bloggen ställt frågan hur styrelsen tänker följa upp beslutet att "ta över" Akademiska banan. Visst ser det på pappret bra ut att vara en 36-hålsklubb men om det innebär att gvi har en 18-hålsbana  som medlemmarna (och TK) dissar så är ju inte mycket vunnet. I så fall är det, tycker jag i alla fall, bättre att ha en 18-hålsbana, en 9-hålsbana (eller 12-hålsbana) och en korthålsbana. I så fall. Vi får väl se vad som händer framöver och när det blir tävling på Nya banan härnäst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar