söndag 12 juni 2011

Söndagsbagen


Jag föredrar att bära mina klubbor. Den tid då jag utan att få sota för det efteråt kunde bära ett helset i 18 eller 36 hål är förbi men man behöver faktiskt inte så många klubbor. Egentligen skulle man inte ha några andra klubbor i bagen än de man verkligen behärskar - typ en tre eller fyra stycken - men ett sk halvset täcker alla rimliga behov och då får man garanterat med en eller flera klubbor som ställer till med problem minst lika ofta som man har någon verklig glädje av dem.


Ska man bära sin utrustning, hur omfattande den nu än är, så behövs en för ändamålet anpassad bag. De flesta sk bärbagar är i sig så tunga att de i praktiken, åtminstone för de flesta av oss, är vagnbagar med stödben. Den i mitt tycke bästa typen av bärbag är vad britterna kallar "sunday bag". Kärt barn har många namn och andra benämningar som förekommer är koger och pencil bag.


Bagen på bilden - PING MoonLite - väger tom ungefär ett halvkilo. Den rymmer, om man nu skulle få för sig att man behöver det, ett helt set och har en stor ficka för regnställ eller en extra tröja och ett mindre fack för bollar mm. En smart finess är selen som står upp när man lagt bagen ifrån sig så att man inte behöver böja sig så djupt ner för att lyfta upp den igen.


Med 6-8 klubbor och ett halvdussin bollar är den en dröm att bära. Håller bra gör den också trots den lätta konstruktionen (och det även om man belastar den med ett helset). Jag har haft många bagar som sett kraftigare ut (och varit tyngre) som gett upp bra mycket tidigare än vad min MoonLite (som ännu inte visar några som helst trötthetstecken) verkar göra. Såvitt jag kan bedöma är det här, helt enkelt, den bästa bärbagen som finns.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar