torsdag 23 juni 2011

Lunch på Väddö GK


Väddö är en trevlig bana. Definitivt ingen mästerskapsbana. Knappast intressant för långstslående låghandicapare men för oss vanliga dödliga har den en hög feelgood-faktor. Mig tilltalar det i alla fall att ha en realistisk chans att "driva" flera av parfyrorna. Det är inte helt fel att få känna sig som kung för en dag (som omväxling mot den förnedring man vanligen får utstå på golfbanan).




Klubbhuser ser inte mycket ut för världen, dvs precis som det alltid gjort, men när jag i går klev in  (för att äta lunch och tjöta litet med Uffe) var det något som inte riktigt stämde. Att man fräschat till och möblerat om är en sak men det verkade på något skumt sätt vara större än vad det varit tidigare. Så var det också, förklarade Uffe (som heter Andersson i efternamn och är pro på klubben). Man har helt enkelt byggt ut (utan att det syns utifrån). Mycket märkligt, men bra. Bra var också lunchen. Kul att det fortfarande finns några golfrundanklubbar med krögare!




Dessutom hade det, sedan mitt senaste besök, dykt upp ett helt nytt litet hus innehållande omklädningsrum och toaletter.




Banan var tills för några år sedan en niohålsbana men har nu arton hål. De nya hålen ligger (på det stora hela) på andra sidan landsvägen över (eller snarare under) vilken man tar sig genom en liten tunnel.






De nya hålen är (tycker i alla fall jag) genomgående bättre, såväl layout- som kvalitetsmässigt, än de gamla. Greenerna brukar av någon anledning i stort sett alltid vara bra. Själv brukar jag gå några varv på väddöbanan vår och/eller höst. Så här mitt i sommaren är det folk nog där ändå...




Har du inte redan upptäckt Väddö GK så se till att göra det! Om inte annat så kan det ge nya perspektiv på spelet att någon gång spela en bana där man inte behöver slå så förtvivlat långa klubbor, vare sig från tee eller in mot greenerna. Tycker du att det ger en bättre spelupplevelse så har jag ett hemligt knep (i vart fall om du normalt spelar från herrtee), nämligen att någon gång spela hemmabanan från de röda kloten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar