tisdag 31 maj 2011

Lunch på Sveriges bästa golfklubb



Jan Svenonius, klubbens hårt arbetande (eller är det hårt prövade?) kassör
Lunch mer eller mindre måste man äta och då kan man ju lika gärna göra det på Sveriges bästa golfklubb, eller hur? Idag kändes det, för övrigt, som att vi har Sveriges bästa golfkrog. En utsökt mör biff med kantarellsås kändes i alla fall för mig som en nästan onödigt lyxig tisdagslunch, men ner gick den!


Monster?!
Förutom maten och den suveränt trevliga miljön så träffar man alltid trevliga människor ute på klubben. Ofta sådana som dessutom är intresserade av golf. Dessutom så händer det nästan alltid något. När jag morsat på Jan och satt mig ned för att tjöta litet med Leif medan jag väntade på att bli serverad fick jag syn på något läskigt, stort och möjligen livsfarligt som satt på insidan av en fönsterruta, obehagligt nära Leif.




Till min besvikelse visade det sig inte vara något farligare eller mer spännande än en alldeles vanlig, 5-6 cm lång, bålgeting. Inget att hetsa upp sig över eller ens vara orolig för.Härom året hade vi en bålgetingkoloni i eken vid tolvans green. det var litet häftigt. Kanske är de tillbaka?


Herbert Schöpfl, golfare och modeorakel
En annan som åkt ut till klubben för att äta lunch var min vän Herbert, numera inte bara golfare utan även skodesigner och modeorakel. Han hade nämligen, vilket man tydligen kan göra, låtit tillverka ett par golfskor i en alldeles egen kombination av material och färger och dessa underbara skodon hade nu levererats till shopen.


Dagen till ära hade Herbert vässat sin klädsel från topp (extra stilpoäng för kepsen!) till tå och han ställde utan krus upp och poserade inför kameran. Titta och njut!


Herbert anförtrodde mig (och nu lägger jag alltså ut det på nätet) att han sett bilder av sig själv från de tid då han spelat golf i cargo pants (sådana där byxor med stora utanpåfickor på byxbenen) och andra vederstyggligheter. Nu vill han gå i bräschen för en uppryckning vad gäller hur vi klär oss på klubben. 








"I mina gyllene skor..."
Själv tycker jag att Herbert hade lyckats väl med sin uppryckning. Om den avsätter några spår i den övriga medlemskåren återstår att se. Kanske kan han snart sätta även "trendsättare" på sitt visitkort? Skorna gav mig klara jimenezvibbar. Kanske Herbert skulle ta och runda av sin outfit med en robusto eller kanske rentav en corona?


OBS! Spelaren på bilden kan vara extrautrustad.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar